Kiruna Kraft AB säljer Vittangi fjärrvärme

Vittangi värmeverk

FOTO: MATTIAS FORSBERG / TEKNISKA VERKEN

Tekniska Verkens dotterbolag Kiruna Kraft har beslutat att sälja fjärrvärmeverksamheten i Vittangi till den lokala entreprenören Vittangi entreprenad och kross, VEKAB. Detta sedan kommunfullmäktige i Kiruna den 13 september gav klartecken till försäljningen. Syftet med försäljningen är att åstadkomma en satsning på det lokala näringslivet i östra kommundelen samt att få ett större fokus på utvecklingen av fjärrvärmen i området.

Försäljningen omfattar både värmeverk och kulvertar samt övrig utrustning för drift. Idag är totalt 53 kunder anslutna till fjärrvärmen i Vittangi och av dessa är 45 stycken privatkunder.
― Idag när vi ser på händelser runtom i vår värld så är klimatutmaningen väldigt påtaglig. Energi och fjärrvärme är därför viktiga delar om vi ska nå framgång med denna utmaning och därför är utvecklingen av fjärrvärmenätet i Vittangi väldigt viktig, säger Tekniska Verkens vd Jan Fjordell.

Tekniska Verken vill inte att fjärrvärmekunderna i Vittangi ska påverkas negativt av försäljningen. Därför innehåller avtalet ett krav på att fjärrvärmepriset i Vittangi skall följa priset för fjärrvärme i Kiruna under en fyraårig provperiod. Dessutom innebär provperioden att Kiruna Kraft AB och VEKAB enskilt eller gemensamt kan häva avtalet. Om avtalet skulle hävas så innebär det att anläggningarna återgår till Kiruna Kraft AB.

Det blir den lokale entreprenören Hans Rautio med företaget VEKAB som förvärvar fjärrvärmeverksamheten. Hans har med sitt företag under många år levererat närproducerat bränsle till värmeverket samt att han med sitt företag har även ansvarat för driften av fjärrvärmen i Vittangi.
― Jag har en känsla för vår by och ser därför fram emot att driva och utveckla fjärrvärmen i Vittangi. Det ger också några arbetstillfällen lokalt och jag har en förhoppning att kunna möjliggöra fler fjärrvärmeanslutningar, säger Hans Rautio, ägare av VEKAB.

Kontaktpersoner vid frågor och intervjuer:
Jan Fjordell, vd Tekniska Verken, 0980-701 35
Hans Rautio, ägare VEKAB, 070-547 51 97

Bild på Vittangi värmeverk får användas i samband med rapportering kring pressmeddelande om försäljning av Vittangi värmeverk.
Ange FOTO: MATTIAS FORSBERG / TEKNISKA VERKEN i samband med publicering.

Senast uppdaterad •
FRÅGA OSS!