Ansökan om bidrag för FNI

Hyresvärdar och bostadsrättsföreningar i Kiruna kommun som har fastighetsnära insamling (FNI) av samtliga förpackningsfraktioner för sina boende och hyresgäster på fastigheten har rätt till ett bidrag (gäller hushåll). Bidraget ska uppmuntra till att underlätta sortering av förpackningar för boende.

Det är enbart vid full sortering som en hyresvärd eller bostadsrättsförening har rätt till bidrag. Detta innebär att de boende måste kunna lämna förpackningar av papper, plast, metall, ofärgat och färgat glas fastighetsnära. Utöver detta måste måste någon av våra auktoriserad leverantörer av hämtningstjänster för förpackningsmaterial anlitas. Avtal ska kunna uppvisas vid förfrågan.

För år 2025 är bidraget 200 kronor per ansluten lägenhet och år.

Ansökan för att få bidrag sker kvartalsvis

För att få bidrag behöver fastighetsägaren, som har en till fem fastigheter med förpackningsinsamling, fylla i formuläret nedan.

Ansökan kan som tidigast ske det kvartalet tjänsten startar.

Har du redan gjort ansökan tidigare och det inte skett några förändringar? Då behöver du inte ansöka igen, bidraget löper på tillsvidare.

Ansökningsperioden för kvartal 1 startar 15 januari och är öppen fram till 25 mars.

Har du fler än fem fastigheter?

Större fastighetsägare (fler än fem fastigheter) behöver kontakta oss via e-post, renhallning@tvab.kiruna.se, ange "Ansökan om bidrag för FNI" i ämnesraden.

Vid ändrade förutsättningar

Om förutsättningarna för er ändras behöver ni fylla i formuläret igen. Exempel på ändringar kan vara att fler fastigheter ansluter sig till FNI, försäljning av fastighet eller liknande. Ni kan också kontakta oss på renhallning@tvab.kiruna.se

Har ni inga ändringar behöver ni inte göra något mer, bidraget löper på tillsvidare.

Ansökningsperioder 2025

Kvartal 1: 15 januari - 25 mars
Kvartal 2: 15 april - 25 juni
Kvartal 3: 15 juli - 25 september
Kvartal 4: 15 oktober - 25 december

Senast uppdaterad •
FRÅGA OSS!